Hoe is branding ontstaan?

Al in de Griekse en Romijnse tijd gebruikten de toenmalige winkels uithangborden. Vaak werden er beeldmerken gebruikt omdat niet veel mensen in die tijd konden lezen en schrijven. Een belangrijke ontwikkeling van het merk als zijnde familiewapens in de middeleeuwen in Europa.

Naast de familiewapens ontstonden er ook merktekens in de vorm van meestertekens en gildetekens. De meestertekens werden vaak op de onderkant van borden en vazen aangebracht als handtekening van de maker.  Op de onderzijde van authentiek Delfts blauw aardewerk vind je nog steeds het teken van De Porceleyne Fies uit 1653.

Naast de meestertekens ontstonden gildetekens omdat ambachtslieden zich in gilden gingen verbinden. Daarmee vormde ze de voorlopers van de latere productschappen en vakbonden. Ze onderscheidden zich door middel van een eigen gildeteken, een soort voorloper van het KEMA-keurmerk. Het garandeerde een bepaald professioneel kwaliteitsniveau in een specifiek ambacht, branche of gilde, zoals dat van zilversmeden, hoefsmeden en bakkers.

Bols is een van de eerste echte Nederlandse merken

Een van de eerste echte merken in Nederland was dat van Bols in 1575. Pieter Jacobsz Bolsius distilleerde zijn eerste drankjes in ’t Lootsje op de Rozengracht in Amsterdam. Zoon Lucas zette het bedrijf voort.  In de ruim vier eeuwen die volgden, groeide het merk uit tot een begrip over de hele wereld.

Waar komt de naam Branding vandaan?

In de verenigde staten van Amerika liepen veel koeien van verschillende boeren door elkaar i het land. Om te zorgen dat de boer zijn koeien kan terugvinden ging men koeien brandmerken om de eigen identiteit van de boer te kunnen onderscheiden. Later werden kisten gebrandmerkt om aan te geven wie de eigenaar was en welke producten er in zaten. Dat is waar de naam  branding vandaan komt.Centraal stond en staat altijd het onderscheiden en herkennen van de verschillende merken met haar unieke eigenschappen.

Waarom is branding zo belangrijk

Branding is strategisch en marketing is tactisch. Daarom vormt branding de fundering van je organisatie en je merk. Dit is je identiteit. Hiermee kun je jou merk met marketing delen met de wereld en meerwaarde meegeven waardoor jij impact kunt maken met je merk.